De emotiemaatschappij - een hip begrip in de
communicatiewereld en goed toepasbaar binnen het thema van mijn blog. Kort
samengevat houdt het in dat wij mensen niet langer gezien worden als rationeel
wezen, maar dat we onze beslissingen maken op basis van onze emoties. Dit zie
je terug in ons gedrag. Offline, maar vooral ook online. Of dit positiviteit in
de hand werkt vraag ik me echter sterk af.
Het lijkt soms wel alsof negativiteit de emotie is die de boventoon
voert op het internet. Zelf zie ik het terug bij een aantal succesvolle
bloggers die ik volg. Wanneer ze denken een leuke foto van zichzelf te delen,
komt er een lawine aan reacties gevuld met haat en scheldwoorden.
Internet is wat dat betreft een ontzettend laagdrempelig
platform geworden. Achter het beeldscherm van je laptop kun je volledig in de
anonimiteit verdwijnen. En helaas wordt dat door sommigen gezien als een kans
om anderen de grond in te boren. Waar dit vandaan komt? Geen idee. Diepliggende
gevoelens van haat, jaloezie of onzekerheid misschien.
Het is jammer dat wij als mensen zo in elkaar zitten dat we na honderd complimentjes toch stil blijven staan bij dat ene kritiekpuntje. Als negen van de tien mensen zeggen dat ze mijn blog leuk vinden, ga ik toch kijken wat ik kan verbeteren, om die ene te overtuigen. Het is moeilijk om zelf tevreden te zijn met wie je bent, als iemand constant gemene reacties achterlaat.
Ik laat zelf bijna nooit reacties achter, niet op Facebook,
niet op Instagram en ook niet op andere blogs. Waarom weet ik niet zo goed. Maar
als ik zou reageren zou ik nooit zeggen dat ik iemand lelijk vind. Dat doe ik
in het echte leven toch ook niet? Ik denk dat mensen eerst moeten nadenken wat hun woorden voor gevolgen kunnen hebben. Dat we tegenwoordig in een emotiemaatschappij
leven klopt wat dat betreft wel. Iedereen voelt de behoefte om constant zijn mening te verkondigen. Alleen denk ik dat soms een beetje
rationaliteit ook goed van pas kan komen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten