maandag 12 mei 2014

Het filmpje dat mijn leven niet veranderde

Tegenwoordig gaat er iedere week wel een video viral. Afgelopen week was dat het filmpje ‘Look Up’. Het verscheen in mijn tijdlijn met de titel: ‘This is a video EVERYONE needs to see. For the first time in my life, I’m Speechless’.

Nou. Ik klikken dus.

De verteller, Gary Turk, leest vol emotie een gedicht voor. Ja echt: een gedicht. Het filmpje gaat over het feit dat wij (de nieuwe generatie) alleen nog maar omlaag kijken naar onze smartphone en ons niet meer bezighouden met real life contacten. De boodschap: als je omhoog kijkt van je smartphone, ontmoet je de liefde van je leven, krijg je kinderen en sterf je gelukkig. Klinkt goed, toch?

Oordeel zelf:



Normaal gesproken zou ik dit filmpje helemaal afkraken, maar dat doe ik niet want dit is een positieve blog. Helaas zit er wel een kern van waarheid in. Het wordt alleen op een hele cliché manier gebracht. Ik heb zelf ook een ontzettende hekel aan mensen die vastgelijmd zitten aan hun smartphone. Zeker tijdens feestjes waar het gesprek op een gegeven moment dood valt, omdat iedereen even Facebook moet checken.

Toch vraag ik me af of er wel zoveel veranderd is sinds de komst van social media. Zie onderstaande foto, gemaakt in 1946 in de metro in New York.



Ik denk dat mensen die echt behoefte hebben aan sociaal contact, dat zelf toch wel opzoeken. Zo heb ik bijvoorbeeld weinig zin om ’s ochtends in de bus van half 7 te socializen. Maar er schijnt zoiets als ‘ochtendmensen’ te bestaan, die vinden dat misschien wel prettig.

Het is juist fijn dat we dankzij technologie zoveel met elkaar in contact staan. Ik heb vrienden en familie wonen in Nijmegen, Tilburg, Maastricht en zelfs Australië. Het is toch mooi dat we ondanks de grote afstand elkaar dagelijks op de hoogte kunnen houden? En datingsites, niet te vergeten! Als die niet bestonden woonden er misschien nog heel veel kerels op hun 40ste thuis bij hun moeder, terwijl ze nu de liefde van hun leven hebben gevonden via internet.

En daar is helemaal niets mis mee.  


Wat vind jij? Is het filmpje overdreven, of heb je sindsdien niet meer op je smartphone gekeken? Ik werd er in ieder geval niet echt happy van. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten